Loading…

Iertarea si reconcilierea,nu sunt sinonime!

 

INTRODUCERE:

1. Este evident ca multii oameni inteleg gresit ce este iertarea. Ei presupun ca iertarea consta in a avea o relatie cu persoana care te-a ranit – sa stai jos cu ea, sa vorbesti si sa te imbratisezi. Ei cred ca iertarea este la fel ca si reconciliere (impacarea). Adevarul este ca ele nu sunt la fel. Relationeaza dar nu sunt acelasi lucru.

2. Sa presupunem ca un prieten (ruda sau vecin) iti face ceva oribil. Iti loveste cainele sau, iti zgarie masina sau iti distruge reputatia, etc. Apoi se muta in afara tarii si astfel inceteaza orice contact. Sau moare. Sau continui sa te vezi cu el din cand in cand. Ce se intampla acum?

a. Poti sa-l ierti? Poti sa te impaci cu el?

b. Il poti ierta. Reconcilierea insa este o chestiune separata.

3. Ce spune Domnului Isus despre IERTARE? (cuvinte Gr. in NT – apolúein, charízesthai, aphesis, paresis – a indeparta ceva, a permite, a ingadui, a renunta la un lucru in favoarea altei persoane).

DISCUTII:

A. Iertarea este o porunca a lui Dumnezeu – Luca 17:3-4; Col. 3:13.

B. Iertarea noastra este legata de iertarea celorlalti – Mat. 6:14-15; 18:34-35. (Dragostea si frica de pedeapsa sunt stimulente pentru a ierta.)

C. La fel ca iubirea, iertarea trebuie sa fie:

1.Din inima – Mat. 18:35; Col. 3:12-13.

2. Repetitiva si continua – Mat. 18:21-22 (vezi vs. 35); Luca 17:4.

D. Iertarea este conditionata:

1. Pocainta este o conditie necesara – Luca 17:3-4 – (Gr. metanoeo – sa gandeasca altfel, sa se pocaiasca)

2. Marturisirea este necesara – 1 Ioan 1:9; Iacov 5:16.

3. Persoana ofensata, asemeni lui Dumnezeu, trebui sa fie dornica sa ierte. – Luca 15:21-24; Mat. 5:43-44 (vezi Stefan, Fapte 7:59-60; vezi Isus, Luca 23:34).

a. Luca 17:3-4 – „…Daca fratele tau pacatuieste impotriva ta, mustra-l! Si daca-i pare rau, iarta-l! Si, chiar daca pacatuieste impotriva ta de sapte ori pe zi, si de sapte ori pe zi se intoarce la tine si zice: „Imi pare rau!”, sa-l ierti.” (ii pare rau – Gr. metanoeo – ma pocaiesc!)

      • In acest pasaj, Isus a spus ca iertarea este conditionata de pocainta. ii.
      • El a spus: “DACA ii pare rau (metanoeo), iarta-l”. Dumnezeu nu iarta fara ca omul sa se pocaiasca, si El nu ne cere sa iertam pe aproapele nostru fara ca acesta sa se pocaiasca.

b. Cum se armonizeaza aceasta afirmatie cu cele din Mat. 6:14-15 si Luca 11:4? In aceste pasaje, pocainta persoanei care comite pacatul nu este mentionata.

      • Raspunsul se gaseste in afirmatia lui Isus din Mar. 11:25-26 – „Si, cand stati in picioare de va rugati, sa iertati orice aveti impotriva cuiva, pentru ca si Tatal vostru care este in ceruri sa va ierte greselile voastre. Dar, daca nu iertati, nici Tatal vostru care este in ceruri nu va va ierta greselile voastre.”
      • In acest caz, persoana impotriva careia s-a comis pacatul se roaga iar persoana care a comis pacatul nu este prezenta acolo. Asa ca Isus spune ca, daca cineva a pacatuit impotriva ta, sa-l ierti in inima ta.
      • Iertarea este un proces intern la care lucrezi tu, pentru ca ai fost ranit, pentru a intelegere ceea ce s-a intamplat, reconstruind acel sentiment de siguranta, si de a nu purta pica. Partea ofensatoare nu este neaparat parte a acestui proces.

E. Isus ne-a avertizat ca Dumnezeu nu ne va ierta pacatele daca noi nu iertam pe cei care au pacatuit impotriva noastra (Mat. 6:14-15; Mar. 11:25).

1. Cu toate acestea iertarea este foarte diferita de RECONCILIERE. Este posibil sa ierti pe cineva fara a-i oferi reconcilierea imediat? Raspunsul este DA!!!

2. Este posibil ca iertarea sa aiba loc in contextul relatiei personale cu Dumnezeu, aparte de contactul direct cu cel care a pacatuit impotriva ta.

3. Reconcilierea este un proces interpersonal in care ai dialog cu cel care te-a ofensat despre ce s-a intamplat, iti exprimi durerea, se arata remuscari si se incearca sa se restabileasca increderea. Este un proces mult mai complicat, care transcede dincolo de iertare. Iertarea este solo, reconcilierea este un joint-venture (o asociere in participatie).

4. Diferind de iertare, reconciliere este conditionata de atitudinea si actiunile celui care a pacatuit.

5. Chiar si atunci cand Dumnezeu ne iarta pacatele, El nu promite sa inlature toate consecintele create de actiunile noastre.(vezi David, 2 Samuel 12: 10-11; 15; 18; cp.13; rezvratirea lui Absalom, cp 15-18; Ioan Marcu, Fapte 15:36-39)

F. Procesul de RECONCILIERE (Gr. katallássō, diallasso – a re-intra in gratiile cuiva, a se impaca Cu cineva)

  1. Pasaje non-doctrinale – Mat. 5:24 (diallasso); 1 Cor. 7:11 (katallassō)

  2. Toate celelalte pasaje apar in epistolele lui Pavel – (Rom. 5:10; 1Cor. 7:11;

    2 Cor. 5:18-20, verb; Rom. 5:11; Rom. 11:15; 2 Co. 5:18, 2 Co. 5:19, substantiv;

    Efs. 2:16; Col. 1:22, combinat).

  3. Procesul de reconciliere depinde de atitudinea celui care a ofensat (a pacatuit). In cazul in care partea ofensata lucreaza spre reconciliere, primul si cel mai important pas este confirmarea unei pocainte autentice din partea faptuitorului (Luca 17:3).

  4. Este dificil in a restabili cu adevarat o relatie rupta atunci cand autorul pacatului este neclar in marturisirea si pocainta lui. Nici Dumnezeu nu va acorda iertarea celui care nu este sincer. Cel care nu doreste sa se lepede de pacatul lui nu va gasi iertare la Dumnezeu (Proverbe 28:13).

  5. Numai Dumnezeu poate citi inimile oamenilor; noi trebuie sa evaluam actiunile acestora. Asa cum Isus a spus: “Ii veti cunoaste dupa roadele lor.” (Mat. 7:16a).

G. Semnele unei pocainte autentice:

  1. Isi asuma intreaga responsabilitate pentru actiunile sale. (In loc de: “… Daca crezi ca am facut ceva gresit…” sau “… Daca am facut ceva care te-a jignit…”)

  2. Nu continua in a avea un comportamen jignitor sau ceva asociat cu acesta.

  3. Nu are o atitudine defensiva despre a fi gresit.

  4. Da inapoi (restituie) acolo unde este necesar.

CONCLUZIE:

1. Dupa cum am vazut, iertarea si reconcilierea (impacarea) nu sunt sinonime (similare). Iertarea este despre „a te elibera de trecut”, in timp ce reconcilierea este ceva care are in vedere viitorul. Atunci cand impacarea nu este posibila, iertarea iti este la indemana pentru ca o poti face pe cont propriu si pentru propria-ti persoana – pentru a te elibera pe tine insuti de-o povara.

2. Ideea este ca, procesul iertarii si al reconcilierii poate fi un proces lung si istovitor. Atingerea obiectivului poate sa nu fie posibila din cauza obstacolelor, inclusiv prin participarea (sau lipsa de participare) a ofensatorului (cel care a pacatuit). Insa iertarea te implica numai pe tine.